Únor je jedním z nejdepresivnějších období roku: euforie silvestrovských oslav dávno vyprchala stejně jako ambiciózní novoroční předsevzetí, je tma a zima, silnice neprotažené, proočkování a uvolnění ekonomiky v nedohlednu. Možná je to proto, že jsme v modu nejistoty – nevíme, co přijde a náš cíl se nachází v mlžném oparu. Ukáži vám jednoduchý postup, jak s obojím rychle skoncovat: podrobit „nejisté“ bližšímu zkoumání a mentálně se na ně připravit a zároveň zaostřit na cíl a ten neminout.

Předchozí lodní deník z ledna 2021 https://blog.ppbs.cz/index.php/2021/01/15/zapis-do-lodniho-deniku-c-6-1-2021-184-den-plavby-506426n-1427077e-2/ se logicky věnoval vyhodnocení roku předchozího a sestavování plánů na nadcházející období (ať už tím má být příští pracovní týden, kvartál, rok nebo pětiletka). Doporučovala jsem pracovat s více zdroji předpovědí, sestavit různé varianty plánu a v rozumných časových intervalech s nimi porovnávat realitu. V tomto roce budeme muset kombinovat dvě vlastnosti kovového buvola, v jehož znamení bude probíhat rok 2021, které zdánlivě vypadají jako protimluv: na jednu stranu vytrvalost jít tvrdošíjně za svým cílem a na stranu druhou být dostatečně otevřený změnám a umět se pružně přizpůsobit vývoji kontextu, ve kterém naše podnikání probíhá. Přitom právě taková kombinace přístupu k řízení (byznysu) dává smysl. Vysvětlím to na příkladu z jiného prostředí.

Představte si, že plánujete přeplutí mezi Murterem a Kornaty, víte přesně, z jaké mariny jakou lodí pojedete a kdo bude v posádce a také máte přesně určeno, do jaké mariny máte na Kornatech doplout. Když jsem mluvila o tom, že máte plánovat na základě dat z různých zdrojů (například výsledků vaší firmy za roky 2019 a 2020, porovnání s výsledky vaší konkurence, analytickými studiemi od bank a předpovědi ekonomů), u plánování námořní trasy budete stejným způsobem sledovat počasí, podíváte se na předpovědi nejméně ze dvou různých zdrojů s tím, že musí být založeny na různých zdrojích dat, jinak budete mít stejný obrázek akorát pokaždé prezentovaný jinou aplikací. Třetím zdrojem budou vaše vlastní oči, budete sledovat – kromě displeje tabletu – také oblohu kolem vás a směr a sílu větru. Než vůbec uvolníte záďová lana, budete mít spočítanou ideální trasu a pak také její varianty pro různé případy. V principu nikdy nepočítejte pouze s jedním možným průběhem. Jednou jsem to udělala, protože se mi prostě jiné varianty nehodily do plánu, byla to taková ta situace „tohle musí takto dopadnout, jinak je průšvih“ a hádejte. Jasně, že nastala změna a (málem) nastal i ten průšvih.

Není nic horšího, než nemít připraven plán B a C, na moři to ještě zvládnete přepočítat v řádech minut, ale u firmy potřebujete dny, a tedy vaše reakce pak nebude dostatečně pružná. Jsem pevně přesvědčená o tom, že už samotný fakt, že máte střízlivě promyšlené různé varianty vývoje a nebáli jste se propočítat, co by se stalo, kdyby nastalo A B C, vám dává sílu a jistotu. Vůbec nevadí, a nejspíš se tak i stane, že přijde varianta D, určitě ale bude pro vás jednodušší na ni reagovat s takovou přípravou než s čistým excelem před sebou. Už jste si totiž udělali mentální cvičení, že existuje více cest k jednomu cíli a tolik vás nezaskočí, že to nebude ani cesta A ani B možná ani C ale jistě zvládnete cestu D bez velkých trablů. Neméně důležité je, že celá vaše posádka ví, že existuje více variant, že budete reagovat na změny podmínek, ale stále plujete za stejným cílem. Ať už doplujete do Kornat z jihovýchodu nebo severozápadu, splnili jste cíl cesty, ochránili posádku, a ještě se mnohému novému naučili. A o to přece jde!

50°6,426’N 14°27,077’E, Petra Štogrová

Petra Ester Jedlickova

Jednatelka – Managing Partner