Můj trenér jachtingu mě několikrát „testoval“ velmi iritujícím způsobem: ve chvíli, kdy jsem se potřebovala stoprocentně soustředit na důležitý manévr, mi začal říkat pro danou chvíli naprosto nepodstatné věci. Když jsem odolávala, a tedy ignorovala jej a dále se soustředila na manévr, přitvrdil a začal se na něco nedůležitého naléhavě ptát. Pamatuji se, že mě úplně vytočil poté, co jsem se nasouvala do uličky lodí v maríně, manévrovala na zadní chod kýlem mezi mooringy, vypočítávala bod rotace a on asi dvacetkrát zopakoval otázku „nemáš hlad?“. Selhala jsem vlastně v tom, že jsem se nechala vytočit. Naštěstí jsem tu marínu nevybourala, loď neodřela, ale dobrý pocit jsem ze svého výkonu tedy neměla. Dobrá praxe je ta, že před důležitým manévrem zavelíte, aby posádka byla naprosto zticha, všichni se soustředí pouze a jenom na aktuální manévr a mluvit se může jen k informacím nezbytným pro jeho bezpečné provedení. V instrukcích všech pilotů dopravních letadel je pravidlo „sterilního kokpitu“ při vzletu a přistání. Za několika leteckými katastrofami mimo jiné stálo nedodržení tohoto pravidla, asi nejznámější je havárie letu argentinského Boeingu 737, který se v Buenos Aires zřítil krátce po vzletu zpět na dráhu a v třísetkilometrové rychlosti prorazil obvodový plot letiště, přejel rušnou dálnici, kde se střetl s několika automobily, a nakonec narazil do úpravny plynu, sklouzl na staveniště v blízkosti golfového hřiště, kde explodoval. Zemřelo 65 lidí, protože, jak ukázalo vyšetřování, piloti probírali plány na víkend a flirtovali s letuškou během příprav na vzlet, přitom zapomněli na naprosto zásadní věc, a to vysunout klapky.

V jiných případech podobných nehod se sice piloti zabývali podstatným problémem, ale v naprosto nevhodnou dobu, kdy se měli stoprocentně koncentrovat na aktuální manévr. Pokud se máte soustředit na něco podstatného, důležitého pro život, nestačí jen ignorovat šum okolo, ty „nepodstatné malé vlny“, o kterých jsem psala v lodním deníku č. 12, ale musíte si zajistit sterilní kokpit. Jak se ukázalo v mém případě, ignorování nestačí, iritující šumy vás prostě dřív nebo později vyruší a manévr můžete klidně i zvorat. Možná u toho nezabijete desítky lidí, ale už jste si asi zvykli na to, že cíleně využívám srovnání s extrémními příklady „života a smrti“, kde jsou tyto principy zjevnější, neoddiskutovatelné.

Co tím myslím? Teď mám sto chutí napsat, „to si jistě domyslíte sami“😉 Ostatně, pokud čtete moje deníky, musí vám pointa už být dávno jasná. Vlastně budu ráda, když mi napíšete, jako to vidíte vy! Konec roku bývá dobou rekapitulace předchozího a plánování budoucího období. Strategie, kterou k tomuto počínání doporučuji, bude následující (a půjde v podstatě o shrnutí myšlenek z mých letošních lodních deníků): nenechte se hypnotizovat množstvím informací, nepodléhejte falešné iluzi, že díky tomu máte kontrolu nad situací, nevěřte vůbec ničemu, soustřeďte se na dobré (nikoliv správné) věci v odpovídajícím tempu a pořadí a zajistěte si u tohoto počínání sterilní kokpit! Přeji vám všem méně šumu v roce 2022.

50°6,913‘ N 14°30,296‘E, Petra Štogrová

Petra Štogrová

Jednatelka – Managing Partner