Akce pořádaná Asociací rodinných firem a agenturou COT group proběhla dne 16.8.2021 v prostorách Hotelu Marriott Prague. Srpnové setkání se neslo v duchu sdílení zkušeností a příběhů vlastníků rodinných firem. Velkým tématem byl dopad pandemie Covid-19 na rodinné podniky, důsledky pandemie a vlastně i názory na realitu dnešní doby, kdy každý, kdo se vrhá do podnikání, musí řešit nejen svůj podnikatelský plán, ale i spoustu restrikcí spojených s dnešní „dobou covidovou“.

Ve dvou blocích se o zkušenosti podělily dámy ze společnosti Alika a.s., dále majitel společnosti Pragolab s.r.o. nebo ředitel firmy Bonavita spol. s.r.o. V odpolední seanci byl hlavním hostem Václav Klaus a tématem byla opět pandemie, pan Klaus komentoval ekonomické i společenské faktory nynější doby.

Jedněmi z posluchaček byly i jednatelky části skupiny PP. Petra Štogrová Jedličková si pečlivě zapisovala poznámky a chtěla by se s nimi podělit i s Vámi, kteří čtete náš blog 😊.

O akci byl opravdu velký zájem způsobený pravděpodobně potřebou scházení se lidí dohromady, ať už pracovně nebo za zábavou. Osobní kontakt je klíčový pro bysnys, protože pokud Vám potenciální protistrana nesedne, není to pro budoucí vztahy dobré znamení. S tímto názorem se ztotožnila s ředitelkou společnosti Aliko a.s., paní Janou Kremlovou.

Bysnys obecně potřebuje inovace, ale stát má ne vždy kladný postoj k poskytování prostředků spojených s patenty a inovativními prvky. Menší firmy nedisponují tak vysokými částkami, aby je mohly použít k těmto účelům. Tedy neinovují. Navíc v dnešní době, kdy většina majitelů firem nebo i začínající podnikatelé čekají každou chvíli, že stát nařídí mnohdy nesmyslné restrikce, se pak raději do větších akcí ani nepouštějí.

Dost podobná je i další myšlenka: pokud chce stát pomoci, neměl by tak často měnit pravidla a uvádět restrikce, ve kterých není vůbec jednoduché se orientovat. Tento názor bývá často sdílen i mezi obyčejnými lidmi.

Vzhledem k hojnému počtu majitelů a výkonných ředitelů firem, se řečníci v debatě shodli na momentální strategii obchodních plánů – většina firem plánuje ve dvou variantách „s covidem“ a „bez covidu“. Bohužel je to realita a nutnost dnešní doby.

Co se týče faktorů úspěchu, můžeme jmenovat např. to, že je nutné se od konkurence odlišit, tj. dělat věci jinak a ideálně lépe než ostatní. Dalším faktorem je vysoká kvalita jakéhokoliv produktu nebo služby, na kterou by měl být kladen velký důraz a evidentně to tak je i ve skutečnosti. Pokud chcete svůj bysnys neustále posouvat vpřed, je důležité umět služby automatizovat, protože nejchybovější faktor v celém řetězci je člověk. Ale zároveň je nesmírně nutná přítomnost dobrého lídra ve firmě – člověka, který tým táhne, kterého ostatní respektují a který je opěrným sloupem celé soustavy. Na tomto základním kameni se dá pak stavět a dosahovat výše uvedených faktorů úspěchu.

Na názory Václava Klause se dalo většinou pouze jen přikývnou souhlasně hlavou. Snažil se vysvětlit, že důvod, proč jsme my všichni chytili virus Covid-19 je to, že společnost obecně trpí celou řadou „ismů“ a zabývají se jimi natolik, že další nový vlastně jen přijmou. Dostalo se také na ekonomická témata a v poznámkovém bloku byly zapsány tyto myšlenky: prohlubování zadluženosti je větší než v době přestavby ekonomiky z centrálně plánované na tržní a tyto dluhy se vždy řešily buď hyperinflací nebo měnovou reformou; ve volbách nebudou velká témata, ale kde není poptávka, není ani nabídka. Následovala velká debata o volbách, covidu a opatřeních s ním spojenými, také o budoucím vývoji a ideologiích.

Jeho knihu „Rozum proti kovidové panice“ si spousta z přítomných nechala podepsat.

Další fotografie a postřehy byly vydány na webu Komory + a přečíst si je můžete zde: https://komoraplus.cz/2021/08/17/vaclav-klaus-covidismus-je-horsi-nez-covid/

Fotografie u příspěvku pochází z archivu Petry Štogrové Jedličkové.

Hana Kafková

Projektová manažerka